Monday, August 24, 2009

أنا ... وحماتي




انا عارفة م الأول ان مامتك مش بتحبني .. انت ما قولتش حاجة

بس تصرفاتها كانت واضحة .. ولما سألتك

اكتر من مرة .. انكرت

بس لما قولتلك
عيني في عينك كده

اعترررررفت

وعرفت انها مش بتحبني علشان انا اختيارك .. وعلشان انت رفضت كل عروضها بالعرايس

اللي -
من وجهة نظرها - احسن مني مليون مرة

وآخرهم البت جارتكم دي اللي طول عمرها بترسم عليك




ورغم ان الوضع دا مقلق اوي وكان مخوفني .. بس بردو كان مطمني انك بتحبني بجد

وانك انسان عاقل ومش بتصدق أي كلام

بس كان نفسي اوي احس انها راضية عني

لأن احساسي برفضها ليا كان جارح كرامتي اوي

وعلشان كده قعدت افكر ، وافكر ... وافكر

وقررت في الآخر

إني أعلن عليها

.
.
.
.
.
.

الحـــــــــــب

وعلى رأي الحكمة اللي بتقول

"
لا رد على الابتسامة الا بالابتسامة "

قررت اكون معاها حبوبة وذوق وبشوشة جداً ..

حتى لو انا متعصبة او تعبانة بردو معاها ابقى حاجة تانية

وعرفت منك عيد ميلادها وكل مناسبة بتعتز بيها في حياتها

وكنت دايماً اكون اول حد يهنيها بالمناسبة دي

وحسستها اني مبهووووورة بيها اوي

و استغليت نقطة ان مافيش حد بيقدر يقاوم اغراء الكلام عن نفسه

و لأنها كانت بتتجنب تتكلم معايا وبتكلمني من غير نفس

بدأت اكلمها عنها ، واحسسها اني مبهورة بخبرتها ف الحياة

واسلوبها في التربية واسلوبها في تنظيم بيتها

وحتى اسلوبها في اللبس و عمل الأكل وكل حاجة

ودايماً اتصل بيها استشيرها في حاجات كتير

مش لازم اعمل باللي تقول لي عليه .. بس كنت بحسسها اني بثق في رأيها

فبقت طبعاً تتكلم معايا بكل حماس وفخر وتبقى مبسوطة لما تكلمني

مش كده وبس .. دا بعد فترة لما تلاقيني بقالي كتير ما روحتلهاش علشان مشغولة او كده

تسأل عليا وتطلب انها تشوفني

علشان عايزة تكلمني

بس في نفس الوقت .. كنت حريصة اوي في كلامي معاها

يعني مثلاً ما كنتش اكدب عليها علشان اجاملها .. لأني عارفة انها هتبقى متأكدة اني بكدب

فهتاخد عني انطباع اني منافقة

وانا ما حبيتش كده

*****

عارف انا افتكرت كل دا ليه دلوقتي ؟؟


مامتك لسة قافلة معايا التليفون حالاً

كانت بتقول لي اني وحشتها أوي ، وبتقول لي انها حلمت لي حلم حلو أوي

وبتقول لي يارب يتحقق علشان انا استاهل كل خير ;)




11 comments:

sab7al5air said...

انا حـــــــاقول حاجه بس مش اي حاجه
كلنا بنبا نفسنا الحياه تمشي كه حلوه ومظبوطه زي ما انت كاتبه بس افتكر ان انت متفاله اكتر من اللزوم بس مش مستحيل طبعا بس انت مش كده جيتي علي نفسك حبه يعني كل الاجتهاد ده بكلف طاقه ونفسيا بس برافوا تصرف حلو
اعلاب الحب بدل الحرب
تحياتي
مبسوطه اني اولحد يعلق

سارة درويش said...

صباح الخير يا جميلة :)

فعلاً انا متفائلة اوي وبكتب حاجات واثقة انها مستحيلة

بس بكتب من باب تفائلوا بالخير تجدوه

وصدقيني بجد ان الناس مهما كانت كبيرة عقلها صغنن اوي وبحاجات بسيطة بنكسبها

منوراني يا جميلة وانا مبسوطة اكتر انك نورتيني وعلقتي

Anonymous said...

السلام عليكم ازيك يا جميل انا شايفه انك مش بتكتبي حاجه مستحيله ابدا مش مستحيل زوجك يحيك ولا مستحيل حماتك تحبك الاستحاله انك تبتدي بالحب والخير وتتقابلي بحاجه تانيه ولازم نعرف ان لو حد بيكرهنا اكيد ليه اسبابه ليه منغيرش الاسباب دي ربنا يوفقك ويجمعك بزوج المستقبل الي يحقق كل احلامك دي

мαησηα said...

هههههههههههههههههه والله برافوا عليكى ياسارة

ون شاء الله ربنا هيكرمك بحماة تحبك بس انتى ادعى خلى عندك امل ف ربنا وتسلم الايادى منكى نستفيييييييييد ياقمر

سارة درويش said...

غير معرف .. معاكي حق فعلاً مستحيل حد يقابل الاحسان بالاساءة .. بس ساعات بتحصل

سارة درويش said...

وتسلمي لي يارب على الدعوة الحلوة دي

سارة درويش said...

منونة ماهو انتي عارفة اللي فيها
يا اما حماتي تحبني يا اما ابنها هههههههههههههه

Eno said...

بوست هايل تسلم ايدك ياساره انتي فعلا موهوبه ربنا يكرمك :)

رمضان كريم كل سنه وانتي طيبه :)
تحياتي

سارة درويش said...

تسلمي لي يا قمراية :)

كل سنة وانتي طيبة يا جميلة

ريناد said...

بجد حل حل اوى احييكى عليه واتمنى انى لما اتخطب ان شاء الله اعامل حماتى بالاسلوب ده سواء حبتنى او لاء بس المشكله انه الاسلوب ده محتاج واحده تكون عندها القدره على انها تتحمل شويه فى الاول عشان ترتاح بعدين عموما ربنا يوفقنا ويهدى كل الزوجات والحموات :)
وميرسى يا جميله جدا على المدونه الحلوه دى

ShiMOo said...

بوست في منتهى الروعة
وعايزه اقولك اني متابعه البلوج من فتره وعجبني اوي
ما شاء الله عليكي وعلى اسلوبك بجد
بس قلبت انهارده في البوستات القديمه
وشكلي اندمجت اوي لدرجة اني قعدت اعيط :((
ارجوكي بلاش جرعة الحنية والرومانسية الزياده دي حرام والله :(